De decembercampagne van de Britse Zwangerschaps Advies Dienst stuit op nogal wat kritiek. De dienst deelt namelijk gratis morning-afterpillen uit tijdens de feestdagen.

Met de reclamecampagne “Getting ‘turned on’ this Christmas?” probeert de Britse Zwangerschaps Advies Dienst in Engeland vrouwen en meisjes er toe te zetten een gratis morning-afterpil aan te vragen. Tijdens Kerst of oud en nieuw zou onverwachte seks dankzij de gezelligheid en rijkelijk vloeiende alcohol kunnen ontstaan.  Gedurende de feestdagen zijn dokters of apothekers vaak onbereikbaar, daarom verstrekt de dienst de morning-afterpil.

Telefoonnummer

De Britse Zwangerschaps Advies Dienst hoopt dat meiden dankzij de reclamecampagne het online aanvraagformulier invullen voor de pil. Bij het invullen van het formulier moeten wel persoonlijke gegevens zoals naam, adres en telefoonnummer worden verstrekt. Dit is omdat de meiden in kwestie gebeld kunnen worden door een verpleegster om een gesprekje te voeren over de pil zelf en eventuele bijwerkingen.

Deze campagne is in het leven geroepen omdat blijkt dat tijdens de feestdagen veel vrouwen en jonge meisjes ongewenst zwanger worden. Ook neemt het aantal abortussen onder tieners toe, in 2010 zijn er in Engeland 4.000 abortussen gepleegd bij meisjes onder de 16 jaar. Bij jongeren de 16 en 17 jaar oud waren dat er 12.000.

Kritiek

De reclamecampagne voor de gratis morning-afterpil stuit op veel kritiek. Zo zou het een cynische onverantwoord om de pil kosteloos te promoten omdat de pil een stuk sterker is dan een normale anticonceptiepil. Daarnaast zou de campagne seksueel gedrag juist aansporen.