Het is voor iedereen met een internetverbinding en een liefde voor tv-series en films wel duidelijk geworden de afgelopen jaren: streamen is hartstikke ín. Waar we een paar jaar geleden alleen nog maar een Netflix-abonnement hoefden te hebben voor ons dagelijkse vertier, moeten we vandaag de dag echter een hele rits aan verschillende abbo’s aansluiten om de nieuwste afleveringen van onze favoriete shows te bekijken. Dat roept de vraag op: zullen streamingdiensten nóg populairder gaan worden in 2023, of is het met de groei en rek nu wel zo’n beetje bekeken.

Opmars van de hokjes in groeiend online entertainment

Naarmate ons internet sneller werd, is het afnemen van entertainment digitaal de afgelopen jaren alleen maar gegroeid. De brede opmars van online entertainment werd al jarenlang voorspeld en verwacht, maar heeft zich nu echt ingezet. Je ziet het ook terug in de groeiende populariteit van online aanbieders van gokentertainment zoals Unibet. Mensen verkiezen steeds vaker het gemak van de bank thuis boven een trip naar een bioscoop of casino. Het spelen van een spelletje poker kan niet alleen razendsnel via het internet, maar biedt bovendien vaak andere voordelen ten opzichte van het aanbod in een fysiek casino.

Wat mensen misschien niet in eerste instantie hadden verwacht, maar veel experts wel al langere tijd voor waarschuwden, is de brede waaier aan aanbieders die nu is ontstaan in ‘streamingland’. Het online entertainment dat wordt aangeboden is steeds meer in hokjes opgedeeld. Voorheen gold nog dat je met je ene abbo op Netflix wel voldoende had, net zoals je in het verleden met een tv-pakket van één aanbieder het benodigde entertainment kon krijgen. Naarmate het streamen echter is opgekomen, worden specifieke films, tv-series en sport-entertainment echter geclaimd door een groeiende groep van aparte aanbieders van nieuwe streamingdiensten.

Voorspellingen voor 2023

Wat dat betreft zijn de voorspellingen voor 2023 somber te noemen, althans voor de streamingconsument met een kleine portemonnee. Naast de gevestigde namen in Streamingland, denk aan een Netflix, Videoland, Amazon Prime en Disney+, wordt namelijk verwacht dat er nog steeds meer aanbieders van streamingdiensten zullen opduiken. Een voorbeeld hiervan in 2022 is natuurlijk HBO Max, dat in maart 2022 zijn introductie heeft gedaan op de Nederlandse markt. Of de nieuwste aanbieder van de sterk gegroeide Formule 1-sport, ViaPlay. Maar er zijn nog veel meer buitenlandse series en films met specifieke rechten, waar verschillende partijen in de markt over nadenken om op exclusieve basis uit te baten. Streaming is hot en booming, en de dollars en euro’s lijken voor het oprapen te liggen.

Het is wat dat betreft ook veelzeggend dat grote blockbusters in de bioscoop, denk aan de nieuwste James Bond, er niet in slagen om mensen massaal terug te verleiden naar het grote doek. De bezoekerscijfers van bioscopen zijn nog verre van teruggekrabbeld nu de samenleving weer opengaat, en het is de vraag of ze ooit nog het niveau zullen bereiken van vóór 2020. Dat is een bevestiging dat mensen niet langer het gemak van hun entertainment via streamingdiensten kwijt willen. Klassieke, grote biosocoopfilms zullen daarom steeds vaker voor zeer korte tijd of zelfs enkel via streamen beschikbaar komen.