Enzo Erkelens, beter bekend als Enzo Knol, is een Nederlandse YouTuber, vlogger en stemacteur. Hij is geboren op 8 juni 1993 in Rolde. Hij heeft op zijn Youtube kanaal inmiddels meer dan twee miljoen abonnees en behoort dan ook tot de top van Nederland. Enzo heeft twee YouTube accounts. Op zijn eerste account, genaamd Enzo Knol, plaatst hij elke dag een vlog. Dit zijn video’s over zijn dagelijks leven. Op EnzoKnol2, zijn tweede account, plaatst hij voornamelijk game video’s. Dit zijn video’s waarin hij spellen speelt zoals Fortnite. Eerst had Enzo Knol dit allemaal op een account, maar in 2018 besloot hij om dit te verdelen op twee accounts. 

Hoe is Enzo Knol begonnen met video’s maken?

Enzo Knol kreeg te maken met YouTube door zijn oudere broer Milan Knol. Hij maakte al langer filmpjes en zei tegen Enzo dat hij dit ook moest gaan doen. Zo gezegd, zo gedaan. Op 9 juni 2013 kwam de eerste video van Enzo Knol online. Dit ging over zijn verjaardag de dag ervoor. In het begin waren de video’s niet razend populair. Dit veranderde toen hij een video uploadde in 2014 over een stunt op een fiets. Deze stunt mislukte waardoor Enzo viel en zijn arm brak. Deze video werd heel vaak bekeken, waardoor zijn account opeens erg bekend werd. In het najaar van 2014 had Enzo Knol op zijn account al ruim 400.000 abonnees. In 2015 groeide zijn populariteit alleen maar en werd er ook over hem gepraat in traditionele media. Hij verscheen in verschillende televisieprogramma’s en werd uitgenodigd voor verschillende events. Enzo Knol kreeg zijn eigen fandag en er werd hem zelfs een reality serie op tv aangeboden. Toch sloeg hij dit aanbod af, omdat hij zijn eigen vlogs dan niet meer kon maken. In 2020 heeft hij zelfs de positie grootste Nederlandstalige YouTuber weer overgenomen van StukTV. 

Naast YouTube

Naast zijn YouTube kanalen heeft Enzo ook nog zijn eigen merchandise. Hierbij is het woord ‘Knolpower!’ overal terug te vinden. Deze kledinglijn is te koop in zijn eigen webshop. In 2015 lanceerde hij zelfs een boek genaamd ‘Knolpower!’. Hierin vertelt Enzo over zijn loopbaan en kun je interviews vinden met familie en vrienden. In 2018 had hij zelfs een pop up store in Groningen en in 2019 in Tilburg. In deze pop up stores kon je zijn kledinglijn en boek kopen. Bovendien heeft Enzo nog verschillende rollen als stemacteur in films als ‘De Notenkraak’, ‘Angry Birds: De Film’ en ‘Verschrikkelijke Ikke’.

 

Natuurlijk is Enzo Knol te vinden op YouTube, maar ook op andere social media kanalen. Op zijn Instagram @enzoknol heeft hij 1,8 miljoen volgers. Hier deelt hij foto’s over alles wat hij meemaakt, zowel privé als zakelijk. Je kunt dus foto’s verwachten met zijn vriendin, maar ook als hij aanwezig is op een leuk event of meedoet aan een spelshow. Natuurlijk houdt Enzo je op zijn social media ook op de hoogte van zijn nieuwe video’s. Enzo Knol heeft ook een Facebook-pagina, maar is hier minder actief op dan op Instagram.